Author Topic: Schmidt’s 1Wire setup  (Read 759 times)

Offline peterschmidt

• Lost soul
    • Loggar huset
Schmidt’s 1Wire setup
« on: February 16, 2010, 18:04:07 »
Ja, nu kan jag nog också räkna in mig i succé-klubben…

Men om vi tar det från början.

Jag har länge funderat på och tittat efter enkla och billiga lösningar för att mäta och styra huset. Det har inte kommit längre än att just titta pga olika anledningar. När jag så för några veckor sedan snubblade över denna hemsidan http://www.hemkoll.nu/index.php , så väcktes intresset igen. Surfade runt som en tok efter 1W och hittade lite olika hemsidor, bl.a denna http://www.bwired.nl/ som nog är så långt man kan komma…

Nåväl, konstaterade att det fanns prylar till överkomliga pengar och även möjlighet att implementera det utan att vara värsta datahackaren. Nästa steg blev att leta efter lämplig programvara. Det fanns de som verkade vara lättare att komma igång med men som hade sina begränsningar.

Efter att ha plöjt genom stora delar av detta forumet så laddade jag hem MSure för att se om det fanns en chans att få igång det trots XML hit och databaser dit, inget jag hade minsta erfarenhet av tidigare. Bäställde även en USB-adapter och lite tempgivare.

Kopplade ihop några tempgivare och pluggade in i USB-adaptern och körde igång Autoconfig-programmet. Hittade varken givare eller adapter… Hmmm. Efter lite pyssel fram och tillbaka konstaterades att det kanske skulle vara en drivrutin till USB-adaptern också ! Letade upp den och installerade och vips så hitades både nät och adapter. Körde med den inbyggda databasen först för att se om det funkade. En enkel fråga och snabba och hjälpsamma svar i forumet uppskattades. Visst skapades databasen och fylldes på med nya värden varje minut och lite snygga diagram blev det också. Blev helt euforisk över att jag verkligen hade lyckats… Började planera för ett större nät direkt och beställde med prylar.

Tyckte det med automatiskt uppdatering av en hemsida lät lockade men trodde det var långt över min förmåga. En UserModule och en kvälls experimenterande senare så hade jag faktiskt igång det med – helt otroligt… Drog även igång MySQL och blir lika imponerad av mig själv varje gång något lyckas ! Nu är det ”bara” LCD jag ska skrämma liv i också sedan får systemet snurra ett tag innan nästa utbyggnad.

Stort tack till Per för programmet och alla forumanvändare för ovärderlig hjälp att komma igång. Det har blivit mycket klipp och klistra i XML-filerna ;)

Systemet består just nu av följande:

PC
- En gammal laptop med Windows XP SP3

Hårdvara ansluten till PC’n
- USB-adapter för 1-wire
- 1-wire slinga bestående av :
  + 1st 1-wire 6-port HUB
  + 8st DS18S20 för att mäta temperaturer
  + 1st pulsräknare och LED-pulsgivare för elmätaren
  + 1st 1-wire LCD drivare och LCD 4x20

Programvara
- Windows XP SP3
- XAMPP innehållande Apache, PHP och MySQL
- Msure så klart !

Planerad utveckling
- Larmnivåer på diverse olika givare, larm via SMS eller mail ?
- Utöka 1-wire slingan med temp och fuktsensor i krypgrunden
- koppla in en vattenmätare med puls, 1-wire räknare
- Koppla in fuktmätare i badrummet
- Tellstick för styrning av belysning, element (i garaget), mm
- EvenGhost
- Styra / stänga av vattnet
- Givare för låsta dörrar
- ja det finns hur mycket som helst man kan göra…

Bifogar en skiss på hur det är uppsatt.

Länk till min hemsida där graferna skickas upp var 5:e minut eller 1 gång i timmen beroende på dygns- eller veckor-graf.
El-grafen per vecka är liksom det mesta ”stulen” och ska justeras lite till. Den visar dock rätt värden

www.eliott.se/huset.htm

Vill ni se mina XML-filer laddar jag gärna upp dom, men det är som sagt sådant som redan gjorts då det mesta är klippt och kopierat från andra !

Även om tröskeln för att komma igång är lite hög är det absolut inte omöjligt vilket jag kan ha bevisat. Från att aldrig ha sett en XML-fil eller ens tittat i databaser så har jag nu ett fungerande system som loggar lite av varje, fina grafer laddas automatiskt upp på en hemsida och (snart förhoppningsvis) visas olika temperaturer på en LCD. Det har tagit ca 3 veckor.

Mvh.
Peter
« Last Edit: February 17, 2010, 01:37:01 by peterschmidt »

Offline Per

• Administrator
  • MSure hero
  • Author of MSure
    • My Blog
  • MSure version: Development version
Re: Schmidt’s 1Wire setup
« Reply #1 on: February 16, 2010, 21:33:59 »
Roligt att du gillar det! Välkommen till familjen :)
Manual | Happy with MSure? | Please respect the license | Current TODO
IRC: #MSure on DalNet
No questions via unsolicited mail or PMs, please!

Offline wallebalboa

• Donor
  • I know how to MSure
  • MSure version: 0.10.0.0
« Reply #2 on: February 17, 2010, 00:16:45 »
Upp med XMLen!  perfekta grafer!
Välkommen!
Housebot - xAP - mSure

Offline ballesteros

• Donor
  • Lost soul
    • Friberg-Net
« Reply #3 on: February 17, 2010, 01:06:34 »
Ladda gärna upp filerna, är intresserad av hur man får in fler givare i samma grafbild.
Bra success-storie

Mvh
Roger F

Offline Lillebror

• Donor
  • Big MSure fan
  • MSure version: 0.10.0.5
« Reply #4 on: February 17, 2010, 01:24:41 »
är intresserad av hur man får in fler givare i samma grafbild.

Jag kör flera <Source> i <DataSources>  delen av GraphGenerator för att få flera givare i tabellen.

/Lillebror
Don't Panic

Offline peterschmidt

• Lost soul
    • Loggar huset
« Reply #5 on: February 17, 2010, 01:38:18 »
1:a posten uppdaterad med lite XML-filer.

Offline KungenAvPeking

• Lost soul
« Reply #6 on: February 27, 2010, 18:40:01 »
Satt och ögnade igenom dina grafer lite snabbt, ny som man är på detta med 1-wire, så kollar man ALLT och
förundras över vad man kan göra.

Dock reagerade jag, som gammal glassgubbe, över tempen i din frys, förvarar du glass där, så lär det bli en hel
del iskristaller i den, rekomanderad frystemp är -18 eller kallare (glass börjar tina vid ca -14) och jag ser att din ofta
är ända uppe på -10...

Men men, jag har precis som du ganska magra kunskaper om XML, databaser och allt det, så det känns skönt att
någon som verkar ligga på ungifär samma nivå som jag, kan fixa detta!

Har lagt en order på en USB adapter och fyra tempsensorer att börja leka lite med, så jag hoppas att jag i en snar
framtid kan återkomma med lika bra resultat som du har gjort!

/Björn N

Offline peterschmidt

• Lost soul
    • Loggar huset
« Reply #7 on: February 28, 2010, 00:20:01 »
Ja, frysen har ca 20år på nacken så den har väl sett sina bästa dagar...
Såg dock någon annan som också hade loggat sin frys och hade ungefär samma kurva.

Tror många blir förvånade över olika temperaturkurvor när man börjar logga !

Offline KungenAvPeking

• Lost soul
« Reply #8 on: February 28, 2010, 04:15:58 »
Håller HELT med om att när man börjar kolla på saker, så kan man få sig en och annan överraskning...
Och jag är övertygad om att även jag får det...  :o

Så, på det stora hela, tror jag att det kan löna sig att hålla lite koll på sina temperaturer, förbrukningar osv...
Om inte för att få "dumma kommentarer", utan för att själv hitta energibovar och kanske tjäna in kostnaden
för alla "leksaker" som vi skaffar oss, i vetandes namn.  ;)