Author Topic: Shoppa xAP-Netiom gemensamt....  (Read 993 times)

Offline saaboholic

• Donor
  • I know how to MSure
    • Hemsidan
  • MSure version: 0.10.0.0 Beta
Re: Shoppa xAP-Netiom gemensamt....
« Reply #30 on: March 05, 2010, 16:27:14 »
Nja, att säga det skulle ju kunna betyta att jag tycker implementationen i MSure är dålig och så är inte fallet.
Msure är väl kanske lite för informativ i det fallet så man verkligen ser vad som försigår.

Men den är den komponent som fungerar absolut sämst i mitt system, möjligen med undrantag för
min vattenmätare (räknare) som tror det går åt en kubik vatten per dygn trots att ingen är hemma :D
men den har jag åtminståne ett uppslag på hur jag ska fixa.

DS2450'n fungerar trots allt även om det är lite sporadiskt när den tycker att man ska få läsa värden,
så för mig att lägga pengar (även om den inte är så våldsamt dyr) på något jag vet inte funkar helt
optimalt känns väldigt korkat. Allra helst som om jag skulle behöva 5-10 ingångar också för att logga PLC'n
(pannan) - då verkade Netiom'en vara en ganska så smutt lösning

//Magnus

Offline wallebalboa

• Donor
  • I know how to MSure
  • MSure version: 0.10.0.0
« Reply #31 on: March 05, 2010, 16:42:00 »
ops... trodde du löst problemet med vattenmätaren... har nån annan problem oxo...? min funkar bra... du får gärna byta mätare med mig... men jag tror det ligger i störningar mellan räknare och mätare... men det är ju bara en vild gissning..
Housebot - xAP - mSure

Offline saaboholic

• Donor
  • I know how to MSure
    • Hemsidan
  • MSure version: 0.10.0.0 Beta
« Reply #32 on: March 05, 2010, 17:42:59 »
Nja, det var därför jag skrev (räknare) inom parentes.... hann aldrig med och fixa den innan jag åkte tillbaka till MX.
Men jag ska börja med att sätta dit ett litet motstånd som förhoppningsvis lastar ner "bruset".

Mer om detta till Påsk- då jag även hoppas hinna fixa vindmätaren TP-kabel i en av im kanalerna, sotarn lärbli överlycklig :D

//Magnus

Offline PerSchjelderup

• Lost soul
  • MSure version: Latest
« Reply #33 on: March 11, 2010, 20:58:04 »
Netiom uppdatering:

Jag kommer hämta Netiomer på Tillbergalagret Måndag 15:e.... :P

Hämtar MSure Pers Netiom och levererar den givetvis till din dörr, PMa adress/tel så har du den måndag kväll.... ;D
-> Ullberg, din hämtar jag också!

Är det någon som vill ha sin levererad på sträckan Västerås - Täby - Åkersberga är det bara hojta till!

/P

Offline wallebalboa

• Donor
  • I know how to MSure
« Reply #34 on: March 11, 2010, 21:27:56 »
Ja som ni ser har netiomerna kommit...
för er som vill ha skickat... IMa er adress så återkommer jag med total ink frakt...
mvh Anders
Housebot - xAP - mSure

Offline Per

• Administrator
  • MSure hero
  • Author of MSure
    • My Blog
  • MSure version: Development version
« Reply #35 on: March 11, 2010, 21:33:37 »
Hämtar MSure Pers Netiom och levererar den givetvis till din dörr, PMa adress/tel så har du den måndag kväll.... ;D

Oj oj oj, det här var en trevlig överaskning. Jag har inte följt denna tråden och helt missat att det slunkit in en till mig också. Stort tack!
Manual | Happy with MSure? | Please respect the license | Current TODO
IRC: #MSure on DalNet
No questions via unsolicited mail or PMs, please!

Offline PeterT

• Donor
  • MSure hero
    • Mätvärden
  • MSure version: 0.10.0.99
« Reply #36 on: March 12, 2010, 07:12:32 »
Ja som ni ser har netiomerna kommit...
för er som vill ha skickat... IMa er adress så återkommer jag med total ink frakt...
mvh Anders
Jag svänger förbi Tillbergalagret nästa vecka och hämtar min! Vad blev kostnaden?
Mätvärden från mitt 1wirenät på http://petertejne.dyndns.org/joomla
Facebook: http://www.facebook.com/peter.tejne

Offline wallebalboa

• Donor
  • I know how to MSure
« Reply #37 on: March 18, 2010, 12:25:43 »
Så ja! då har både grejjor och faktura kommit....
kostnad blev 860:- per enhet och för er som vill ha det skickat så verkar portot bli 34 spänn...
Jag IM-ar konto till er som ej betalt... ( Samma som för vattenmätar dealen, ni som var med på den...)
Jag skickar skickade till bruka och miktr idag och för er andra som saknar era netiomer, maila adress...

för er som skall börja koppla in netiomen: komihåg bygeln för programmering... (drift = obyglad /setup= byglad)(rattmuff på ;) ) (man får ingen kontakt om man har den fel...)
att lämna tomt i "designators" - fliken = inga xAP meddelanden av det I/O´t... ( kan ju bli rätt mycket xAP meddelanden om man låter det vara som default...)

Låt mig veta om ni får nåt problem med era netiomer...
« Last Edit: March 18, 2010, 22:07:08 by wallebalboa »
Housebot - xAP - mSure

Offline Per

• Administrator
  • MSure hero
  • Author of MSure
    • My Blog
  • MSure version: Development version
« Reply #38 on: March 18, 2010, 21:44:41 »
Å en levererad till min dörr av Per S, tack allesammans!
Manual | Happy with MSure? | Please respect the license | Current TODO
IRC: #MSure on DalNet
No questions via unsolicited mail or PMs, please!

Offline bruka

• Donor
  • Big MSure fan
« Reply #39 on: March 23, 2010, 22:09:21 »
Vet inte vad jag gör för fel men lyckas inte kommunicera med Netiomen, får nedanstående felmedd.
Det ser ut som att den hämtar firmware version men den blir det stopp.
Använder förstås nollmodemskabel.
Bygeln ska väl sitta där när jag vill konfa den efter vad jag förstår. Har jag den öppen eller har fel comport så får jag: Cannot communicate with Netiom, Error 7.

Offline miktr

• Donor
  • Big MSure fan
    • trieb.se
  • MSure version: 0.10.0.1
« Reply #40 on: March 23, 2010, 22:31:48 »
Försäkra dig om att du har rätt programvara. Jag fick samma felmeddelandet först och kunde inte förstå vad som var galet, sen installerade jag en annan version och då fungerade det direkt.. Den jag använder nu heter "Netiom xAP Interface Version 1.01".

Offline wallebalboa

• Donor
  • I know how to MSure
« Reply #41 on: March 23, 2010, 22:59:43 »
hej. Jag har inte sett nåt liknande... jag kör oxo version 1.01... men det finns ju endel paramuttrar att fiddla med vad gäller comportar... config programmet sätter ju allt vad gäller baud,pariteter och handskak... jag har haft problem med vissa usb/rs232 omvandlare... (programmet kan väl inte sätta rätt värden på porten då kanske...) testa med en "gammal" hederlig hårdvaru serial... det verkar dock som om du får kontakt med netiomen eftersom du får versions nummer... så det kan vara nåt med handskak eller dyligt som flippar...
Housebot - xAP - mSure

Offline bruka

• Donor
  • Big MSure fan
« Reply #42 on: March 23, 2010, 23:14:49 »
hej. Jag har inte sett nåt liknande... jag kör oxo version 1.01... men det finns ju endel paramuttrar att fiddla med vad gäller comportar... config programmet sätter ju allt vad gäller baud,pariteter och handskak... jag har haft problem med vissa usb/rs232 omvandlare... (programmet kan väl inte sätta rätt värden på porten då kanske...) testa med en "gammal" hederlig hårdvaru serial... det verkar dock som om du får kontakt med netiomen eftersom du får versions nummer... så det kan vara nåt med handskak eller dyligt som flippar...
Jag har vanliga com portar och har testat på två olika datorer och även testat en usb - seriell.
Samma meddelande på alla tre olika portarna. Har också version 1.01 på programvaran som du och miktr kör.
Jag har ett VScom-pci-comportkort, ska testa det imorron, har varit med både hemma och på jobbet att de inbyggda com-portarna inte fungerar så bra.

Hämtade mjukvaran här: http://www.audon.co.uk/netiom.html
« Last Edit: March 23, 2010, 23:25:06 by bruka »

Offline bruka

• Donor
  • Big MSure fan
« Reply #43 on: March 24, 2010, 19:34:06 »
Har testat på ytterligare en dator nu, tror jag kan ha fel program, det står inte xAP med längst uppe i mitt program och inte lika många flikar heller som det här:http://www.automatedhome.co.uk/images/news/netiom2.gif
Var laddar ni hem ert program för att konfigurera Netiomen?

Offline miktr

• Donor
  • Big MSure fan
    • trieb.se
  • MSure version: 0.10.0.1
« Reply #44 on: March 24, 2010, 19:48:01 »
Exakt samma "fel" som jag fick med den versionen jag hämtade på nätet.
Om du IM:ar mig din email så kan jag skicka en kopia på det program som jag installerat.