Author Topic: Msure-rabatt på hemförsäkringen....  (Read 148 times)

Offline saaboholic

• Donor
  • I know how to MSure
    • Hemsidan
  • MSure version: 0.10.0.0 Beta
Msure-rabatt på hemförsäkringen....
« on: March 03, 2010, 01:55:22 »
Nu har nog herrn där nere i MX druckit en Tequila för mycket var det säkert någon som tänkte....

Läste följande artikel på DN och då slog mig tanken....
http://www.dn.se/nyheter/sverige/mangder-av-frysskadade-hus-1.1055064

Man får rabatt för godkända larm, brandvarnare och allt vad nu det må vara,
varför inte också för MSure... förra helgen var andra gången för mig som Msure
var "räddningen". Syrran och hennes gubbe hade varit förbi huset och
grejjat med pannan och trott att dom fått igång den... men ganska så snart
kunde jag se att det inte funkade som det skulle så jag fick ringa till min
stackars gamle far som fick åka dit istället och sparka liv i pannan.

Visst, det hade nog klarat sig ändå... eftersom det varit ganska milt några dagar nu
men i början på förra veckan var det ändå -25 och då sjunker det fort utan värme.

//Magnus

Offline PeterT

• Donor
  • MSure hero
    • Mätvärden
  • MSure version: 0.10.0.99
Re: Msure-rabatt på hemförsäkringen....
« Reply #1 on: March 03, 2010, 09:43:42 »
Tequila är gott! eller gott och gott... det fyller sitt syfte!

Jag tror att när det finns vettiga konsumentprodukter som man kan använda utan att vara lite rubbade som vi är så kommer nog rabatterna.

Det kommer nog att vara en självklarhet att en fastighet övervakas och man får larm om saker som kan skada huset inom en ganska snar framtid. Det är ju onekligen mycket pengar som står på spel. En liten skitläcka som står och droppar något år ger ju förrödande resultat osv. Men jag tror knappast att det blir som vi har med kablar kors och tvärs och servrar som står och snurrar.

Egentligen konstigt att ingen har vidareutvecklat de trådlösa larmen med olika trådlösa givare för temperatur, fukt, styrning och Internetanslutit centralenheten så att man kan enkelt kan surfa in och titta på huset, och naturligtvis även få larm om olika händelser.
Men jag tror det kommer snart!
Mätvärden från mitt 1wirenät på http://petertejne.dyndns.org/joomla
Facebook: http://www.facebook.com/peter.tejne

Offline saaboholic

• Donor
  • I know how to MSure
    • Hemsidan
  • MSure version: 0.10.0.0 Beta
Re: Msure-rabatt på hemförsäkringen....
« Reply #2 on: March 09, 2010, 20:31:04 »
Egentligen konstigt att ingen har vidareutvecklat de trådlösa larmen med olika trådlösa givare för temperatur, fukt, styrning och Internetanslutit centralenheten så att man kan enkelt kan surfa in och titta på huset, och naturligtvis även få larm om olika händelser.
Men jag tror det kommer snart!

Wake up and smell the sunshine - det är ju redan här ;)
Mitt larm har just dom finesserna, möjligen med undantag för temperaturgivaren.... men där finns det unversal-transmitters
alt. I/O moduler som man kan koppla in termostater eller andra former av digitala/mekaniska givare.

Nackdelen med att köra det via larmet är ju att det dels blir väldigt statiskt, larm eller ej, plus att det blir väldigt dyrt,
väldigt fort, när varje givare kostar någonstans mellan 600:- och 1500:-.

Så jag lär säga att jag ändå är rätt nöjd med min nuvarande setup där jag har allt separerat.
Får jag sedan till xAP integreringen mellan MSure och larmet så har jag ju det bästa av två världar :P

//Magnus

//Magnus