Author Topic: Blandar data mellan tabeller huller om buller  (Read 243 times)

Online pera11

• Lost soul
Blandar data mellan tabeller huller om buller
« on: March 08, 2010, 22:51:15 »
Hej.

Först och viktigast vilket kanon program ! Tack för den gåvan.

Är nybörjare. Har en lab uppsättning hemma som har rullat med MSure sedan den 24/2.
Mäter på en laptop med usb interface och  tre givare. En på element, en i fönster och en ute. Läser per 30 sek för att få en rejäl data hög att leka med. Skickar data till en egen lokal server. Win2003. iis, php och numera mysql. Detta har fungerat klockrent. Efter en omstart i söndags så blandas data mellan tabeller. Har jag fibblat?..jo en del med XML. Dock har jag återställt all ursprunglig konfiguration så jag är åter på halv grad. (rätt nöjd med att vara cool nog att göra kopia på filerna innan fibblet) Startat om laptop med stillestånd några minuter emellan ett antal ggr. Bootat om server. Lika fullt blir det Kalle Anka!! Har stängt av MSure och startat LM. Detta fungerar ua. Har satt upp LM mot samma mySql och det fungerar som det ska. Skillnaden är en "ny" databas och annat program annars allt lika.
Jag tittar på datat med Excell. Inser att det antingen är blandat från annan givare eller 0 som står i tabellerna.
Mitt problem nu är att jag inte vet hur jag ska få rätt på vad tusan som spökar. Eller var det spökar. Har ni något bra tips till en gröngöling som inte tänkte ge upp så lätt.

http://www.test.sundstrom.nu/temp/index2.html

Vänligen/P-A

Offline rscholer

• MSure fan
  • *
Re: Blandar data mellan tabeller huller om buller
« Reply #1 on: March 08, 2010, 23:01:32 »
Hej,

Jag tror du har problem med ditt 1-wire nät. Temp. sensorer rapporterar 85gr som en felmeddelande. Du kan ta bort detta via din OneWire config:
http://www.msure.se/wiki/index.php5?title=Manual:Modules/OneWire (filter)
men det bästa är nog att kolla ditt 1-wire nätvärk, så du inte får dessa fel. Om du får fler sensorer på nätet, tror jag att du får större och större problem.

Offline Per

• Administrator
  • MSure hero
  • Author of MSure
    • My Blog
  • MSure version: Development version
« Reply #2 on: March 08, 2010, 23:51:48 »
Hej och välkommen till vår värld :)

Efter en omstart i söndags så blandas data mellan tabeller.

Låter osannolikt, men visst skulle en bugg kunna orska detta (även de bästa gör fel ibland :) ). Dock så tror jag inte så är fallet, det borde upptäckts tidigare. Börja med att filtera bort alla 85-graders värden (och ev. rensa bort dem ur databasen också). Sätt sedan skalan på graferna så att man lättare kan se vad för värden som lästs. Förslagsvis minskar du tidsintervallet så man lättare kan gämföra kurvorna.

Dubbelkolla dina datakällor så de arbetar mot rätt tabeller/sensor.
Manual | Happy with MSure? | Please respect the license | Current TODO
IRC: #MSure on DalNet
No questions via unsolicited mail or PMs, please!

Online pera11

• Lost soul
« Reply #3 on: March 08, 2010, 23:54:04 »
Tack.
Har provat kopplat bort dom och bara kört en i taget.
Samma.
Problemet är inte att jag fått 85 gr utan att värdena är "korrekta" men hamnar i fel tabell.
(Fick några 85 nu när jag i sinne drog ur USB interface. Startade sedan om och då är de borta)

Jääla skiiit

Läget är som följer:
Har (igen) plockat bort givare. Verkar som att jag var lite för rå när det gäller min ute givare.
DOCK krävdes det att jag när jag tog bort givare stannade MSure och sedan drog ur USB interface och pluggade in det igen. Därefter start av MSure. Nu verkar det fungera. Hade inte en tanke på att "nollställa" interfacet. *suck* Hoppas det hjälper andra.

Online pera11

• Lost soul
« Reply #4 on: March 08, 2010, 23:58:50 »
Nej då. Ingen bugg.
Bara vanlig SBS (Skit Bakom Sladden)  ;D

Offline Per

• Administrator
  • MSure hero
  • Author of MSure
    • My Blog
« Reply #5 on: March 09, 2010, 00:11:44 »
Hm, är inte riktigt med på vad felet egentligen var...

MSure ska inte stanna för att du tar bort en givare - det vore obrukbart, tänk om en kontakt glappar ska då resten av nätet sluta fungera - nix. Däremot kan man välja att vid uppstart låta MSure söka efter givare och inte börja logga värden förrän alla givare hittats. Var det detta du upplevde?

Online pera11

• Lost soul
« Reply #6 on: March 09, 2010, 22:38:45 »
Jo  så här var det när jag har lugnat ner mig.

Grundfel 1: En trasig givare. Har inte tittat men troligen har jag skadat kabeln när jag klämt den i altandörren.
Detta i sin tur störde ut  hela mitt USB interface så det blev tokigt.

Fel 2: Jag tänkte mig inte för när jag felsökte.
Istället för att börja på noll och koppla in en givare itaget så kopplade jag ur dom en å en. Slafsigt jag vet ....
Det som hände var att usb interfacet behövde kopplas ur och börja från början då den rackaren fortsatte att vara utstörd fast den defekta givaren var urkopplad.

Inget fel på programmet inte. Det stannade inte.
Dock lite märkligt att LM klarade samma trasiga hårdvara men inte MSure. :-\

Nåja. Jag lär mig med stormsteg.
MSure är en lagom utmaning och ett höjdar program. Kan inte ge nog med beröm!!!

Tack /P-A

Offline Per

• Administrator
  • MSure hero
  • Author of MSure
    • My Blog
« Reply #7 on: March 09, 2010, 22:59:00 »
Dock lite märkligt att LM klarade samma trasiga hårdvara men inte MSure.

MSure kräver lite lite mer än t.ex. LM (= Lämpömittari ?) och LogTemp då MSure utför mer verifiering av att den sensor som ska läsas faktiskt finns där. Egentligen kanske det är overkill men visar å andra sidan tidigare på att det finns ett fel på nätet